Noah Schutte

Twijfels. Onzekerheid. Meningen van anderen. Luisteren naar mijn eigen gevoel. Advies van een topsporter.

Train ik genoeg? Train ik te veel? Wanneer mag ik een stapje terug doen? Of moet ik, als ik mijn doelen wil bereiken, vooral heel hard zijn voor mezelf? Wanneer ben ik té hard en wanneer ben te soft (naar de maatstaven van een topsporter)? Wanneer doe ik het goed? Ik ben bang om te falen. Twee kanten op. Bang om te weinig te doen en bang om te veel te doen. En ik weet dat ik niet de enige hardloper ben met deze twijfels. Daarom deze blog.  

Ik deelde mijn twijfels met Noah Schutte, EK-ganger, Nederlands kampioen op de steeplechase en snelste Nederlander op de 10.000m afgelopen jaar. Noah en ik waren trainingsmaatjes toen we beiden nog bij Bram Wassenaar trainden.

Van mijn directe omgeving kreeg ik geen bevredigende antwoorden wanneer ik mijn onzekerheden uitsprak. “Ik wil antwoorden van een topsporter” ging er door mijn hoofd. Vlak daarna dacht ik aan Noah. Ik pakte mijn telefoon en sprak een voiceberichtje in. Omdat Noah tegenwoordig in Amerika studeert en ik niet wist hoe laat het daar was, leek voicen mij een goede manier om contact met hem op te nemen. Ik vertelde hem over mijn motivatie om nog één seizoen alles eruit te willen halen. Te leven als een topsporter en te kijken wat ik kan. Dat ik bepaalde twijfels heb en graag advies zou krijgen van een echte topsporter. Wanneer ben je eigenlijk een topsporter? Zie jij jezelf als topsporter? Zijn antwoord gaf mij een enorme motivatie kick.

“Ja, ik zie mezelf als topsporter. Ook al studeer ik en besteed ik daar veel tijd aan, mijn topsport zet ik bovenaan in alles wat ik doe. Dat is ook de reden dat ik naar Amerika ben verhuisd. In mijn ogen ben je een topsporter als jouw sport voor jezelf op de eerste plek staat. Ik vind het dan ook heel leuk om te horen dat jij wilt investeren in jouw topsport”.

In mijn topsport. Yes! Ik voel me serieus genomen. Niet het gevoel dat een grote sporter als Noah op mij en mijn prestaties neer kijkt. Nee. Ik word serieus genomen in mijn doel. Het gevoel en de motivatie die ik hiervan krijg is intens.

In mijn voice naar Noah stelde ik mijn vragen en gaf ik duidelijk aan dat ik weet dat ik niet zijn schema zou moeten volgen omdat ik heel anders belastbaar ben. Ik zal dus naar mijn lichaam moeten luisteren. Maar hoe doe je dat op de juiste manier? Wat doet Noah als hij vermoeidheid in zijn lichaam voelt? Push je daar als topsporter doorheen of pak je extra rust?

“Voor mij ligt dat aan de training. Mijn hoofdtrainingen zijn heilig. Dan zeg ik niet snel tegen mezelf: ik voel me moe dus de training sla ik over. De minder belangrijke trainingen, het loslopen of fietsen bijvoorbeeld, die gaan niet het verschil maken en daarbij bedenk ik mij wel eens: is het beter om rust te pakken? Soms is het mentaal ook heel fijn om jezelf een keer een ochtendje vrij te geven. Dat kan al veel rust geven. Ik stel mezelf dan de vraag: “Word ik hier beter van? Helpt het mij vooruit of werkt het mij tegen? Heb ik nu iets aan deze (herstel) training of kan ik beter mijn energie sparen om de kwaliteit ergens anders te verhogen”. Het eerste wat ik altijd doe als ik mij vermoeid voel, is nog vroeger naar bed gaan en zo de focus goed op rust leggen. Als training op training moeizaam gaat, moet je inderdaad een stapje terug doen. Aan de andere kant is een keertje een slechte training ook niet persé een probleem”.

Noah tijdens een baantraining bij Leiden Atletiek

Wat is leven als een topsporter volgens Noah?

“De juiste balans vinden tussen veel te investeren in je sport en de dingen die verder belangrijk voor je zijn. Probeer niet te overdrijven. Je kunt te ver gaan door te veel op bepaalde punten te fixeren, waardoor je je doel voorbijschiet. Je kunt er wel alles voor willen doen, maar hou het realistisch. Je moet je plezier eruit blijven halen. Gun jezelf het plezier. Als je het mentaal heel zwaar hebt met trainingen, dan is het goed om je training eens op gevoel te doen in plaats van te focussen op de tijden. Laat het eens los en denk “ik zie het allemaal wel”.

Het is ook een leerproces. Vroeger was ik veel meer gefixeerd, nu kan ik alles beter aanvoelen wat ik nodig heb. Kijk waar jij blij van wordt. Wat vind je leuk om te doen. Wat doet je goed voelen? Waar word je blij van?

Als laatste advies:
Als topsporter moet je geen medelijden hebben met jezelf. Niet van: Ik moet nu weer zo zwaar trainen, ik train zo veel, zal ik deze training dan maar overslaan? Nee, je moet echt voelen; ben ik nu te veel aan het trainen? En als ik nu ga trainen, word ik hier beter van of slechter? Wat heeft mijn lichaam nu nodig?
Voor mij helpt deze vraag om mijn besluit te nemen”.

Mijn laatste vraag gaat over pijntjes. Negeer je deze als topsporter? Luister je er juist extra goed naar?

“Pijntjes zijn altijd wel lastig. De vuistregel die ik voor mezelf heb is dat als het pijntje erger wordt door lopen, dan is het niet goed”.

Het contact met Noah heeft me heel veel (zelf)vertrouwen gegeven. Ik denk dat ik het goed doe. Ik denk dat ik doe wat Noah beschreef. Ik voel me bevestigd in mijn weg en als je vertrouwen hebt in wat je doet, is dat sowieso de juiste weg.

Noah tijdens trainings stage in Sankt Moritz

Noah, vanuit Nederland wil ik je een hele dikke dankjewel knuffel geven. Onwijs bedankt voor je openheid en het vertrouwen dat je mij daarmee gegeven hebt!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s