Mila-loper met sprintersbouw

Ik heb een sprintersbouw

Elke kilo die je over de weg of over de baan mee moet zeulen werkt je tegen. Niet waar?
Elke gram die je lichter weegt, kun je sneller lopen. Toch?
Er zijn sites te vinden waar je aan de hand van je pr’s, gewicht, leeftijd en lengte kunt uitrekenen hoe veel sneller je zou kunnen lopen op een bepaalde afstand als je XXX gram lichter zou wegen. En wanneer je naar de wedstrijdlopers kijkt, zie je over het algemeen hele slanke mensen. Dun gebouwd en licht gewicht. En vak vol met rank gebouwde lichamen.  Het is niet gek dat we dan gaan geloven dat je alleen met een smalle bouw en laag vetpercentage snelle tijden neer kunt zetten.

Ik train veel en fanatiek. En toch durf ik mezelf pas sinds kort een hardloopster te noemen. Hierover schreef ik een blog voor hardloopnetwerk.nl. In deze blog schreef ik de volgende tekst, maar dan in tegenwoordige tijd. Ik kan hem nu vol zelfvertrouwen om zetten naar de verleden tijd;

Ik vond mezelf altijd te dik om te lopen. Als ik bij aanvang van een wedstrijd in het wedstrijd-startvak stond, voelde ik me daar niet thuis. “Ik ben te dik. De andere vrouwen en ook de mannen zijn veel magerder. Ze zullen wel denken; ‘Wat doet dat dikkertje hier?’”, ging er door mijn hoofd.

Als ik top 3 in een wedstrijd liep en er werd geroepen “Je loopt 3e vrouw!!!” Schoot er door mijn hoofd; “Ze zullen wel denken, Hoe kan dat dikkertje nou derde vrouw lopen? Of “Als ze nou magerder was, zou ze eerste vrouw zijn”…

En stond ik aan de start met zelf vertrouwen, zoals bij de loop tegen kanker in Warmond, en er kwam een vrouw naast mij staan die magerder was, dan was in één keer mijn zelfvertrouwen weg en dacht ik “Daar gaat mijn eerste plek”.

Ik werd hier overigens 1e vrouw en heb ondertussen een hoop geleerd; Gewicht zegt niet alles.

Wat veel meer zegt is je mindset. Met veel moeite liep ik tijdens die wedstijd in Warmond ruim in de 20 min op de 5km. Geen slechte tijd, maar ik wilde zo graag onder die 20! Ik wist zeker dat ik het kon, echter wanneer ik aan de start verscheen was die zekerheid ver te zoeken. Een paar weken later, en vooral heel veel stappen zelfvertrouwen verder, stond ik weer aan de start van een 5km. Nauwelijks negatieve gedachten. Rust en vooral heel veel zin om te lopen voelde ik! Pas na de finish had ik mijn tijd door; 19.20 liep ik daar. Stom verbaast was ik, want ik had veel minder gepusht dan tijdens alle andere wedstrijden.

In plaats van te denken dat ik te dik was en daar straffende en pushende gedachten over te hebben, dacht ik nu; je bent sterk! En omdat je sterk bent, kun je dit. Gewoon door blijven lopen. Je kunt dit. Jouw kracht is je tool!

Net als Allie Kieffer heb ik regelmatig te horen gekregen dat ik meer de bouw heb voor een sprintster dan voor een mila/ la-loper. Mijn antwoord was vaak dat ik dat wist en dat ik lang gesprint had, maar nu meer plezier uit de langere afstanden haal. Moet ik dan blijven sprinten omdat dat beter bij mijn bouw past? De opmerkingen maakte me eigenlijk erg onzeker, blijkbaar zal ik met mijn bouw nooit hard kunnen lopen op mila afstanden… Ik ben gedoemd om me erbij neer te leggen. Dit was wat het was. De magere vrouwen zullen altijd van je winnen. Zo voelde de opmerking “Je hebt de bouw van een sprinter” althans.

De schaamte om met dit lichaam mila te lopen was groot. Soms zo groot dat wanneer ik mij wat zwaarder voelde op sommige dagen, ik eigenlijk niet naar de atletiekbaan durfde. Tot ik het deelde met een paar hardloopmaatjes. Een van de meiden wees mij toen op Allie Kieffer. En dat heeft mijn ogen geopend. Allie loopt 2.28 op een hele marathon. Ik denk (als ik mijn lichaam goed inschat) dat ik een vergelijkbare bouw heb. Als zij zo hard kan lopen met een sprintersbouw, dan kan ik ook hard lopen. Ik zal niet beweren dat ik haar tijden ooit ga halen. Maar aan mijn bouw kan het niet liggen.

Letterlijk van mijn kracht mijn kracht maken. Dat is wat ik nu ga doen, waar ik nu mee bezig ben. Ik doe gerichte krachttrainingen en ik geloof er in dat ik hier ook sneller van ga lopen. Ik wil natuurlijk niet (nog) breder en zwaarder worden, maar als je op de juiste manier kracht en duur met elkaar combineert dan hoef je daar ook niet bang voor te zijn.  

Aanvulling van coach Paul @LiftingPerformance;
Krachttraining heeft meerdere effecten binnen het lichaam, waardoor je sterker wordt. Groter worden van de spier is één van de effecten, maar het is niet noodzakelijk. Bij duursporters wordt het groter worden van de spier teniet gedaan door het volume aan duur wat er tegen over staat.
De effecten van duurtraining en trachttraining staan namelijk lijnrecht tegenover elkaar. Waardoor je als mila/ la-loper wel sterker wordt van krachttraining, maar niet groeit.

Daarbij zit er ook een verschil in de opbouw van trainingen van bijvoorbeeld sprinters, die wél spiergroei willen. In essentie is het namelijk zo dat een grotere spier een sterkere spier is. Sprinters zetten in een bepaald gedeelte van het jaar met krachttraining in op het groter worden van de spier terwijl mila/ la-lopers in die periode aan de basiskracht werken. Richting het wedstrijdseizoen gaan beide trainen richting maximale kracht en explosiviteit.

Wil je meer weten over kracht voor duursport? Neem dan contact op met Paul Fokkinga @LiftingPerformance.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s